nieuws

Verkeersdeskundige over 100 km/u op snelwegen: 'Lijkt mij onwaarschijnlijk dat iedereen honderd gaat rijden'

De snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u is een tijdelijke maatregel
De snelheidsverlaging van 130 naar 100 km/u is een tijdelijke maatregel © ANP
De snelheid op de Nederlandse snelwegen gaat tijdelijk van 130 naar 100 kilometer per uur. Dat vanwege de stikstofproblematiek in Nederland. Maar heeft zo'n maatregel nut? "Als je honderd op een honderdweg rijdt, wordt je veelvuldig voorbijgereden. Dat geldt ook bij wegen met andere toegestane snelheden. Waarom zou nu iedereen zich aan de snelheid houden? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk", vertelt verkeersdeskundige Gerard Tertoolen.
De snelheidsmaatregel wordt genomen om bouwprojecten die stilliggen wegens de stikstofproblematiek, weer door te kunnen laten gaan. De maximumsnelheid van 100 kilometer per uur geldt alleen tussen zes uur 's ochtends en zeven uur 's avonds. In de nacht mag het gas dieper worden ingetrapt, dan mag er 120 of 130 worden gereden.
En juist die tegenstelling vindt Tertoolen, die ook verkeerspsycholoog is, erg vreemd. "De bestuurders moeten al ontwennen van 130, als je dan 's nachts weer 130 mag, helpt dat niet aan de ontwenning mee", legt hij uit. 

Belang van handhaven

Ondanks dat Tertoolen denkt dat weggebruikers zich niet massaal aan de nieuwe snelheid zullen houden, ziet hij zeker voordelen in de verlaagde toegestane snelheid. "Dan krijg je een rustiger verkeersbeeld. Er ontstaat een op zich veilige situatie en de doorstroming van het verkeer zal verbeteren. Maar dus wel met die grote mits: mits men zich aan de snelheid zal houden."
Door weggebruikers die zich niet aan de snelheid zullen houden, kan de maatregel nutteloos zijn. Er is volgens de deskundige maar één oplossing om mensen aan de snelheid te laten houden: snelheidscontroles. "Maar daar hebben ze (politie, red.) geen capaciteiten voor", zegt Tertoolen. "In dat geval zou je meer trajectcontroles moeten invoeren, maar die zijn erg duur."

Nadelige kant

Toch heeft het naar beneden schroeven van de maximumsnelheid volgens de verkeersdeskundige niet alleen maar voordelen. "Hoe lager de snelheid ligt, des te meer de weggebruiker het gevoel heeft andere dingen tijdens het rijden te kunnen doen. Dus het zal mij niet verbazen als het gebruik van de telefoon achter het stuur zal toenemen."
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.