Zwols online winkelbedrijf Wehkamp gooit roer om en zet in op winst in plaats van groei

Het Zwolse online winkelbedrijf Wehkamp verandert van koers. Het bedrijf wil meer gaan inzetten op winst maken in plaats van zoveel mogelijk te groeien. Wehkamp heeft een moeilijk jaar. Het ziet de omzet dalen. Met name het hoge aantal retourzendingen speelt het bedrijf parten.

Wehkamp kan concurrenten als Bol.com en Zalando niet bijhouden en wil niet meer proberen in de voetsporen van grote platforms te treden. Deze bedrijven hebben kleine marges en nemen verliezen op de koop toe. Wehkamp wil weer een puur Nederlands webwarenhuis zijn. Dat meldt het Financieele Dagblad

Gevolgen voor de consument

Voor de consument heeft de koerswijziging gevolgen: gratis thuisaankopen ophalen die retour gaan, is er bijvoorbeeld niet meer bij. Wehkamp heeft te maken met een stijging in het aantal retourzendingen. Vorig jaar kwam 42 procent van de verstuurde pakjes weer terug, dit jaar ligt dat percentage nog hoger. Hoeveel, wil het concern niet zeggen.

Wehkamp probeert wat te doen aan de mensen die het heel bont maken met het retourneren. Wie meer dan tachtig procent van de bestellingen terugstuurt mag niet meer achteraf betalen. Met die maatregel wil Wehkamp de zogenoemde 'serial returners' opvoeden. Het gaat om circa tienduizend mensen die hun huiskamer gebruiken als paskamer, meldt de krant.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Zwolle Wehkamp Nieuws
Deel dit artikel: