nieuws
Grootste schip ooit gebouwd door Royal Huisman in Vollenhove gaat het water op
Met maar liefst 81 meter is de Sea Eagle II, gebouwd in Vollenhove, het het grootste aluminium zeiljacht ter wereld. Het is in vier jaar tijd gebouwd door Royal Huisman, en vandaag verlaat het schip Vollenhove op weg naar de Taiwanese eigenaar. Het schip kan nog niet zelf varen, op grote pontons wordt het eerst richting Amsterdam gesleept.
Vier jaar lang is er hard aan het bijzondere schip gewerkt en nu gaat ze de wijde wereld in. Woordvoerder Jurjen van 't Verlaat is trots, maar ook een beetje weemoedig: "Het is toch een bijzonder moment."
"Meer dan 300 mensen zijn hier jaren mee bezig geweest en dan moet je afscheid nemen. Maar het is natuurlijk heel mooi dat het weer allemaal is gelukt hier."

Goede klant
Een zakenman uit Taiwan heeft het schip besteld. Vijf jaar geleden liet hij bij Huisman ook al een jacht bouwen, van 'maar' 43 meter. Een goede klant dus voor Huisman, lacht Van 't Verlaat: "De eigenaar is een gepassioneerd zeiler. Dat hij er twee zo kort achter elkaar bestelt is wel bijzonder, maar je hoort ons niet klagen."
De prijs die hij betaalt voor dit schip is strikt geheim, maar het zijn in elk geval tientallen miljoenen euro's. De Sea Eagle II is een driemaster, die is gebouwd om met volle snelheid over de oceanen te kunnen zeilen. De romp is van aluminium, en de masten en gieken zijn van lichte koolstofcomposieten.
Teveel diepgang
Vollenhove ligt niet aan diep water. Dat maakt het elke keer weer een uitdaging om schepen die bij Royal Huisman zijn gebouwd bij de klant te krijgen. De Sea Eagle II heeft ruim 5 meter diepgang, veel te diep voor de Overijsselse wateren.
Het schip is daarom op enorme pontons of bokken gezet en wordt door Hebo Maritiem naar Amsterdam gesleept. Daar worden de masten erop gezet en kan de Sea Eagle II te water worden gelaten.

Windgevoelig
De combinaties van pontons met daarop het megajacht is heel windgevoelig. Het moet daarom goed weer zijn om veilig naar Amsterdam te kunnen varen. Vooral bij het passeren van bruggen kan een kleine windvlaag al teveel zijn.
De tocht heeft daarom wat vertraging opgelopen; het schip moest een dag langer in Vollenhove blijven liggen. Maar inmiddels is een van de lastigste obstakels, de smalle Kadoelerbrug, gepasseerd en moet het lukken om het schip volgende week in Amsterdam te water te laten.
Reportage over de Sea Eagle II gebouwd door Royal Huisman
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer: