Failliete zorginstelling IkZijnWij droeg jaar lang geen pensioenpremies af

Het faillissement van zorgaanbieder IkZijnWij is aangevraagd door het pensioenfonds omdat er gedurende een jaar geen pensioenpremies werden afgedragen voor de 32 personeelsleden. Dat meldt curator Wim van der Kolk. De rechtbank sprak deze week het faillissement uit over de zorgaanbieder uit Kampen.

Het pensioenfonds was volgens de curator niet de enige schuldeiser. Ook de Belastingdienst en een aantal andere partijen hebben een vordering op het bedrijf van directeur-bestuurder Jennieke Dorgelo.

Op het moment van het faillissement waren er 32 personeelsleden in dienst bij IkZijnWij. "Het merendeel werkte er in deeltijd", vertelt Van der Kolk. IkZijnWij verleende huishoudelijke hulp aan ongeveer zestig mensen, hield zich bezig met dagbesteding en bood onderdak aan vijf jongeren.

Frustraties bij directeur-bestuurder

Directeur-bestuurder Dorgelo is op dit moment vooral erg gefrustreerd door het faillissement. "Vooral voor de cliënten en de huishoudelijke hulpen vind ik het erg naar. De huishoudelijke hulpen hebben dit traject al eens eerder meegemaakt, bij het faillissement van TSN."

Het faillissement is volgens Dorgelo niet te wijten aan een verkeerde bedrijfsvoering. "De gemeente Kampen is fout", zegt ze. "De gemeente wist dat het faillissement dreigde omdat een aantal grote betalingen uitbleef. De gemeente heeft het er op aan laten komen. Zo zie ik het." 

Beroep op personeel

Curator Van der Kolk heeft het personeel gisteren op de hoogte gesteld van het faillissement. Hij deed tevens een beroep op het personeel om niet direct het werk neer te leggen. Aan die oproep wordt volgens hem gehoor gegeven. De cliënten krijgen de komende dagen de verzorging die ze nodig hebben.

De gemeente Kampen werd gisteren ook geïnformeerd over het faillissement. "Wij hebben direct contact gezocht met de curator om de zorg aan de cliënten te waarborgen en de werkgelegenheid te garanderen. Inmiddels hebben we van de curator zekerheid gekregen dat de zorg is gewaarborgd en dat het personeel kan blijven werken en doorbetaald krijgt", aldus een woordvoerster.

Intensief contact

"Als gemeente staan wij al ruim een jaar intensief in contact met deze aanbieder. Allereerst in het belang van de cliënten, maar zeker ook in die van de mensen die er werken. Helaas is het toch tot een faillissement gekomen. Dat betreurt ons. In de beeldvorming lijkt het alsof wij niet hebben betaald. Dat is absoluut niet het geval. De rechter heeft ons in november 2019 opdracht gegeven om indicaties inzake persoonsgebonden af te geven aan de cliënten. Dit hebben we gedaan. Het geld staat al langere tijd klaar bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB)."

"Ondanks al onze inspanningen verbaast het ons dan ook dat het de cliënten en IkZijnWij maar niet lukt om aan de gestelde voorwaarden te voldoen en het geld los te krijgen. Om IkZijWij uit de brand te helpen, hebben we als gemeente zelfs tot drie keer toe (aanzienlijke) financiële voorschotten verstrekt en inspanningen verricht om de zorgovereenkomsten op orde te brengen. We hebben er, binnen onze mogelijkheden, dus alles aan gedaan."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: