nieuws

Brandbrief naar de Tweede Kamer over nachtelijk goederenvervoer per spoor: grens is bereikt

Goederentrein
Goederentrein © NewsUnited/Dennis Nengerman
In een brandbrief aan de Tweede Kamer stellen 31 bewonersorganisaties dat ze de overlast van goederentreinen zat zijn. De Tweede Kamer debatteert vandaag over de toekomst van het spoor in Nederland. Onder meer Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente en Deventer Spoort hebben de brief ondertekend. Goederentreinen maken 's nachts nog altijd te veel lawaai. De bewonersorganisaties vinden dat de grens is bereikt.
De organisaties pleiten bij de Tweede Kamer voor forse investeringen in een geluid- en trillingabsoberende infrastructuur, die bovendien goed moet worden onderhouden. Daarnaast zijn er aanpassingen nodig aan woningen langs het spoor om de effecten van het goederenvervoer op de omgeving te verminderen. Daarvoor moet structureel subsidie komen vinden de organisaties. 
Er moet ook gekeken worden naar de inzet van geluidsarm materieel waarbij ook goed gekeken wordt naar de wielkwaliteit. Alles om lawaai- en trillingsoverlast zoveel mogelijk te voorkomen voor mensen die langs het spoor wonen. 
De organisaties verwijzen in de brief naar het Verdrag van Warnemünde dat in 1992 werd getekend. Met het tekenen van dat verdrag verplichtte Nederland zich tot het aanleggen en verbeteren van onder meer de verbinding tussen de Betuweroute en de grensovergang met Oldenzaal, de noordtak. "Inmiddels zijn we bijna dertig jaar verder en zijn verplichtingen zoals de aanleg van een noordtak en een zuidtak niet nagekomen met alle gevolgen van dien", schrijven de organisaties. 
De verenigingen roepen in de brief op alsnog het verdrag van Warnemünde na te komen door het investeren in het aanleggen en verbeteren van spoorverbindingen tussen de Betuweroute en de grensovergang met Oldenzaal. Er wordt gepleit voor een Grand Design Spoorvervoer.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.