Sanderink ziet vertrouwen in Centric fors afnemen na komst 'cybercharlatan' Rian van Rijbroek

Jarenlang was het bedrijf van de eigenzinnige zakenman Gerard Sanderink onaantastbaar. Maar na de komst van ‘cybercharlatan’ Rian van Rijbroek en een schier eindeloze serie incidenten is de positie van Centric aanzienlijk verzwakt, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Quint. 

De 71-jarige Sanderink zal met pijn in het hart de cijfers hebben bekeken in de vakpers. Vorig jaar scoorde zijn Centric nog het best van het onderzoek bij zijn klanten; met een gemiddelde waardering van bijna een 8 hoorde hij bij de top van zijn sector. Nu is de dienstverlener in een vrije val terecht gekomen en haalt nog maar een zesminnetje. Dat lijkt te maken met de komst van de illustere Rian van Rijbroek.

Top Centric vertrok na komst Rian van Rijbroek

Want na de komst van deze ‘cybercharlatan’ in het leven van de steenrijke oprichter Gerard Sanderink worden zijn bedrijven geplaagd door een aanhoudende stroom negatieve publiciteit. De invloed van de sterk omstreden Van Rijbroek wordt door de top van Centric met grote zorg bezien, maar iedereen met kritiek op de zelfbenoemde expert moet het veld ruimen. Met als gevolg dat bijna de gehele top van Centric in korte tijd is opgestapt. Niet zonder gevolgen, blijkt nu.


Het sterk afgenomen vertrouwen van de klanten in Centric blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van adviesbureau Quint samen met Whitelane Research. Dit wordt verricht onder tweehonderd Nederlandse organisaties die per jaar meer dan 1 miljoen euro aan externe it-diensten afnemen. En die vormen samen zo'n 85 procent van alle afnemers. 

Met vertrek top Centric vertrok vertrouwen ook

Hun wordt ieder jaar gevraagd naar de mate van tevredenheid over de dienstverlening van bedrijven als Centric, KPN, Deloitte, Capgemini of Atos. Vorig jaar prijkte Centric nog trots bovenaan de lijst, met een gemiddelde klanttevredenheid van 79 procent. Een jaar later staat het bedrijf van Sanderink op de twintigste en één na laatste plek. De tevredenheid nam af tot een schamele 59 procent, ver onder het gemiddelde.

'Klanten vinden dienstverlening minder'
Alex van den Bergh, mededirecteur bij Quint, noemt de daling van Centric ‘dramatisch’. "Centric stond altijd in de top vijf, vaak in de top drie. Een zeer gewaardeerd bedrijf kortom. Zo’n daling in vertrouwen heb ik in de laatste vijf jaar niet gezien." Volgens hem toont dit aan dat alle problemen in de top van het bedrijf uiteindelijk ook naar beneden zijn doorgesijpeld. "Dit gaat niet over wat er in de krant over Centric verschijnt. Dit zijn klanten die duidelijk zeggen dat ze de de kwaliteit van de dienstverlening minder vinden." En dit heeft alles te maken met de mensen die bij Centric werken. Of liever: met de mensen die er niet meer werken.

Overigens denkt Van den Bergh niet dat het Centric op korte termijn veel klanten gaat kosten: "Het is vaak ingewikkeld om van dienstverlener te wisselen, de meesten zullen het gewoon aanzien." Onder andere verzekeraar Obvion, Goudse en bouwbedrijf Heijmans zouden onlangs zijn overgestapt, maar of dat een-op-een te wijten is aan de onrust in de top is niet duidelijk. 

Voormalige top Centric werkt nu bij de nieuwe topper

Extra pijnlijk bij de ranglijst van Quint is de stijging van Cegeka van plek zeven naar plek twee. Zo'n beetje de hele voormalige top van Centric vond onderdak bij deze concurrent van Centric nadat ze met Sanderink in conflict kwamen en ontslagen werden of zelf opstapten. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Deel dit artikel: