Nieuws

Aanleg Nedersaksenlijn van Twente naar Groningen in gevaar: "Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar"

De Nedersaksenlijn loopt van Twente naar Groningen
De Nedersaksenlijn loopt van Twente naar Groningen © RTV Drenthe
De aanleg van de Nedersaksenlijn, de rechtstreekse spoorverbinding van Enschede via Hardenberg naar Groningen, dreigt in gevaar te komen. Spelbreker is Groningen, waar de verbouwing van de zuidelijke ringweg bij de stad veel meer kost dan vooraf begroot. Het extra geld dat nu nodig is, moet uit het 'potje' komen dat eigenlijk bestemd was voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Voorstanders van de lijn vragen nu bij de provincie Overijssel aandacht voor de kwestie.
Vorige week werd bekend dat de beschikbare 640 miljoen euro voor de transformatie van de ringweg bij Groningen niet voldoende is, meldt RTV Noord. De provincie Groningen ging uit van 134,8 miljoen euro aan extra kosten, maar het bedrag bleek hoger te liggen. Het extra geld dat nu nodig is, moet uit een andere pot met gelden komen. De spoorlijn Enschede-Groningen is daarmee kandidaat om geschrapt te worden van de Groningse investeringslijst.

'Onaanvaardbaar'

"Onbegrijpelijk en onaanvaardbaar", noemt de Stichting Nedersaksenlijn het mogelijk schrappen van de plannen voor de spoorverbinding. In een brief aan het Overijsselse provinciebestuur vraagt de stichting aandacht voor de kwestie. De Nedersaksenlijn moet er komen, zo bepleiten de briefschrijvers, als 'verbinding die de nieuwe infrastructurele ijzeren ruggengraat moet worden van de oostelijke grensgebieden van Groningen, Drenthe en Overijssel'.
GroenLinks Overijssel, die zich al langere tijd hardmaakt voor de komst van de Nedersaksenlijn, is verbaasd over de berichtgeving. "Het kan niet zo zijn dat wij hier in Overijssel keihard werken aan de spoorlijn, maar dat aan de voorkant in Groningen de plannen niet meer doorgaan", zegt Statenlid Kees Slingerland.
Dit is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar
Stichting Nedersaksenlijn

Universiteitssteden verbinden

De wens voor die spoorlijn vanuit Overijssel bestaat al jaren. De aanleg gaat 555 tot 675 miljoen euro kosten, bleek eind vorig jaar uit onderzoek. Naast de aanleg van nieuw spoor tussen Stadskanaal en Emmen moet het bestaande spoor tussen Almelo en Emmen worden verbeterd. De lijn moet de universiteitssteden Enschede en Groningen met elkaar verbinden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.