Nieuws
Olst-Wijhe moet snel beslissen over beveiliging spooroverweg Oude Allee

Nog deze maand wordt duidelijk of de onbeveiligde spoorwegovergang Oude Allee in Olst beveiligd wordt. Aanvankelijk zou de gemeenteraad in november een besluit nemen, maar dit is drie maanden naar voren gehaald.
Het Rijk wil onbeveiligde spoorwegovergangen voor 2024 opheffen. De spoorwegovergang aan de Oude Allee wordt vooral gebruikt door boeren en wandelaars.
Via de Oude Allee kunnen inwoners en recreanten vanuit Olst en omgeving eenvoudig naar de nieuwe wandel- en fietspaden in de omgeving Hoenlo. Door de overweg open te houden, blijft het 'dorpsommetje' behouden.
Oplopende kosten
De beslissing wordt naar voren gehaald, omdat de kosten dreigen op te lopen. Het college van Olst-Wijhe wil een bedrag van 187.500 euro reserveren om de overgang op het zandpad te beveiligen. ProRail heeft bij Olst-Wijhe aangegeven dat de kosten voor de beveiliging van een spoorweg fors zijn toegenomen.
De beslissing wordt naar voren gehaald, omdat de kosten dreigen op te lopen. Het college van Olst-Wijhe wil een bedrag van 187.500 euro reserveren om de overgang op het zandpad te beveiligen. ProRail heeft bij Olst-Wijhe aangegeven dat de kosten voor de beveiliging van een spoorweg fors zijn toegenomen.
Als de gemeente voor 1 september akkoord geeft, blijft de bijdrage voor de gemeente gelijk, omdat ProRail de werkzaamheden in de Oude Allee dan kan combineren met de bouw van een nieuw regelstation en de verwijdering van het derde spoor bij het station in Olst.
Daardoor kan ProRail de werkzaamheden efficiënt aanbesteden. ProRail wil in september starten met de voorbereidingen van deze werkzaamheden. De uitvoering zal plaatsvinden in 2022. Op maandag 24 augustus neemt de raad van Olst-Wijhe een besluit.
Ongeluk
In 2011 verongelukten twee deelnemers aan een oldtimerrally op de spoorwegovergang toen de auto waarin de twee zaten werd aangereden door een passerende trein.