Omwonenden blij met beveiliging spooroverweg in Olst: 'Voor fietsers en wandelaars belangrijk punt'

Omwonenden reageren positief op het besluit van de gemeente Olst-Wijhe om bijna twee ton beschikbaar te stellen voor de beveiliging van de spoorwegovergang in de Oude Allee in Olst. De overweg wordt vooral gebruikt door recreanten en maakt deel uit van een populaire wandelroute. Maar ook dat extra stukje veiligheid zien de meesten wel zitten. "Ik heb het altijd wel een eng punt gevonden."

Veel direct omwonenden heeft de Oude Allee niet, maar bewoners van de aardehuizen, zo'n kilometer verderop, zijn er blij mee. Zij wandelen er vaak, maar zijn zeker niet de enigen. "Ik kom er altijd wel mensen tegen", zegt bewoonster Edith.

Beleid ProRail

ProRail wil binnen enkele jaren van alle onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland af. President-directeur Pier Eringa noemde ze in 2017 'niet meer van deze tijd'. In overleg met gemeenten wordt er naar een oplossing gezocht: de overweg opheffen en overstekers omleiden of de hele situatie beveiligen. De gemeente Olst-Wijhe koos voor het laatste.

"Met dit besluit van de raad blijft het geliefde wandelrondje behouden en kunnen zowel landbouwvoertuigen als hulpdiensten gebruik blijven maken van de overgang", zei wethouder Marcel Blind eerder.

'Onvoorspelbaar'

Aardehuisbewoner Edion loopt er zelf nooit, maar zijn vrouw en kinderen wel. Het is volgens hem een goede zaak dat de overgang bewaakt wordt. "Zo is het veilig voor iedereen. Voor mensen die met de hond wandelen, maar ook voor kinderen die eroverheen fietsen om bij de vistrap te gaan zwemmen." 

Dat laatste doet zijn dochter Kendra regelmatig. "Maar vroeger met de avondvierdaagse liepen we daar ook en renden kinderen over de spoorwegovergang heen. Dan is het wel veiliger als er straks spoorbomen zijn", vertelt de scholiere. 

Buurvrouw Martha sluit zich bij Edion en z'n dochter aan. "Onbewaakt is toch altijd een beetje gevaarlijk. Ik ken de volledige dienstregeling, dus ik weet op welke tijden er een trein rijdt. Maar ik heb het altijd wel een eng punt gevonden, want het blijft toch onvoorspelbaar."

Edith is vooral blij dat de overgang niet opgeheven wordt. "Voor recreatie is dat zeker belangrijk. Wat mij betreft hoeft de overweg niet bewaakt te worden, maar liever bewaakt dan dat 'ie helemaal dicht gaat."

Kosten na 1 september hoger

De gemeenteraad zou eigenlijk pas in november een besluit nemen, maar dat werd drie maanden naar voren gehaald, omdat de kosten voor spoorwegbeveiliging dreigden op te lopen.

Als de gemeente voor 1 september een akkoord zou geven, bleef de bijdrage voor de gemeente gelijk, omdat ProRail de werkzaamheden aan de Oude Allee dan kan combineren met de bouw van een nieuw regelstation en de verwijdering van het derde spoor bij het station in Olst. De werkzaamheden beginnen in 2022.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Olst spoorwegovergang Salland ProRail Nieuws
Deel dit artikel: