Verkoudheid weerhoudt opstandeling René Beunders van optreden in het hol van de leeuw

Anonieme brief
Actie reactie
Iedereen mag kritiek op ons hebben maar laten we het zakelijk houden
Onrust onder ambtenaren
"Geachte raad!
Vanavond staat het Jaarverslag 2019 van de Klachtencommissaris op uw agenda. Na enige aarzeling om redenen die, denk ik, u bekend zijn heb ik toch besloten gebruik te maken van het inspreekrecht. Vanwege het grote belang van dit onderwerp en vooral ook omdat mensen die hun vertrouwen in mij gesteld hebben dat van mij verwachten. Er heerst grote onvrede over het Klachtencommissariaat. Bij onze Stichting 'Sociaal Hart Enschede', bij mij als gemachtigde van vijf inwoners en bij een 6-tal andere klagers die zich bij onze stichting hebben gemeld. We hebben ten aanzien van het Klachtencommissariaat het volgende geconstateerd.
1) Officiële klachten worden niet als officiële klacht geregistreerd. Eén van de klagers diende een Wob-verzoek in waaruit dit ook is gebleken.
2) Klachten worden niet of niet zorgvuldig onderzocht. Dit is de meest voorkomende klacht over de klachtbehandeling.
3) Klachten worden doorgezet naar de vakafdelingen Werk en Inkomen en Maatschappelijke Ontwikkeling waardoor het Klachtencommissariaat de regie over de klachten verliest.
4) De behandelingstermijn van klachten bedraagt in principe zes weken. Deze termijn wordt vaak met vele weken zo niet maanden overschreden.
5) Aangekondigde onderzoeken over 'opvragen medische gegevens' en 'het verdienmodel veelaanvragers' komen niet van de grond.
6) Vaak bleek het Klachtencommissariaat telefonisch slecht bereikbaar. Na meerdere klachten van ons over de bereikbaarheid kwam hierin vanaf mei dit jaar pas verbetering.
7) Het Klachtcommissariaat houdt zich niet aan de eigen vastgelegde procedures. Hierdoor ontstaat een onwerkbare situatie voor het Klachtencommissariaat.
We hebben in de afgelopen bijna drie jaar contact gehad met het Klachtencommissariaat over onze kritiek op het functioneren maar dat heeft helaas niet mogen baten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle twaalf klagers het vertrouwen verloren hebben in het Klachtencommissariaat. Men twijfelt unaniem aan de onafhankelijkheid van het Klachtencommissariaat. Vier van de klagers hebben inmiddels hun klacht voorgelegd aan de Nationale Ombudsman. Al met al geeft het functioneren van het Klachtencommissariaat een zorgwekkend beeld waarbij we ons afvragen hoe (on)tevreden alle andere klagers zijn.
Het feit, dat het mandaat van het Klachtencommissariaat geenszins te vergelijken is met dat van een Ombudsman zien wij als één van de belangrijkste oorzaken. Maar ook het feit, dat uw raad in 2017 akkoord is gegaan met het overhevelen van de regie naar het college is daar mede debet aan. In het belang van onze inwoners verzoeken wij uw raad daarom dringend de positie en de werkwijze van de gemeentelijke eerstelijns klachtbehandeling drastisch te herzien. Het is wenselijk dat het Klachtencommissariaat weer onafhankelijk wordt, en niet meer onder het college van burgemeester en wethouders ressorteert. Alleen dan kan het Klachtencommissariaat onbelemmerd en onafhankelijk tot een kritisch oordeel komen."